Forårsfornemmelser

Det er faktisk forår. Snevejr og nattefrost til trods, så har vi ramte april. Jeg var nok ikke alene om, at have ønsket mig påskesol og 20 grad i den netop afsluttede påskeferie, men selvom vi fik lov at opleve vejret spille med alle musklerne, var ferien kærkommen og for mit vedkommende blev tiden brugt på lige dele familie og alenetid.

Helligdagsferie handler for mig om, at koble af, lukke ned og være sammen. Det er en god måde at nulstille på og jeg er derfor aldrig en af dem, der opsøger artikler om, hvordan man skal bedrive sin tid i sådan en håndfuld lukkedage. Der er altid kaffe, dejlige mennesker og bøger nok, mere behøver jeg ikke.

Men nu er det hverdag og jeg træder ind i den helt særlige, forventningsfulde tid, hvor jeg venter på maj måned, sukker efter solen og glæder mig til min fødselsdag. Jeg fylder 30 (!!!) d. 23. maj og jeg glæder mig mindst lige så meget nu, som jeg gjorde da jeg var barn. Ikke så meget til at fylde 30, men til hele fødselsdagsfølelsen. Den der særlige forventning, som gør mig spændt og utålmodig. Derfor er det en god idé at have nogle ting, at se frem til undervejs. Jeg har derfor fundet tre forskellige begivenheder, jeg glæder mig til i den kommende tid.

Den første begivenhed finder sted allerede i denne weekend, hvor Godsbanen holder Forårsmarked. Lørdag og søndag d. 22. og 23. april kommer hele området til at være fyldt med forskellige aktiviteter, men jeg indrømmer blankt at jeg primært kommer for 2 ting: boderne med design og kunsthåndværk og Kødbyens Mad & Marked i samarbejde med Spiselauget den Rå Hal. Jeg håber på en god gåtur, lækre smagsprøver, unikke køb og en god snak med nogle af de mange mennesker, som slår deres kreative folder på Godsbanen. Oveni købet kan man så få stillet sin nysgerrighed omkring de mange spændende værksteder, som Godsbanen huser.

Godsbanens forårsmarked.jpg

Weekenden efter, d. 28. til  30. april, er der fokus på mad. Aarhus Vild Smag festival løber af staben og det indebærer blandt andet Vild Smag Markedsplads og Den Grønne Ambassade ved Bispetorv. Det er spændende koncept, hvor der sættes fokus på de store smagsoplevelser som findes i vores natur. Der er så mange gode råvarer omkring os, det er bare med at kende dem! Riis Skov er pt. pakket med ramsløg og det afspejler sig i de retter med Vild Smag som fem forskellige spisesteder har sat på kortet i forbindelse med festivallen. Jeg håber på at blive mæt samtidig med, jeg bliver klogere. Der er masser af Vild Viden i Dome of Visions på havnen og så er der fællesspisning lørdag fra 17 til 19, det er billigt og menuen ser så lækker ud, find den her. Det koster 100 kr. at deltage i fællesspisning, men stort set alt andet i forbindelse med festivallen er gratis oplevelser.

Vild Smag Festival Substans tærte med musling.jpg

Den sidste ting jeg vil nævne, skal jeg faktisk ikke selv til, men bor man i Aarhus er det svært at ignorere, at der d. 28. april er Kapsejlads i Uniparken. Jeg indrømmer blankt, at jeg måske er blevet lidt for støvet til at sidde på en fugtigt tæppe i en kold park og drikke shots fra morgenstunden af. Men det betyder ikke, at det ikke var sjovt de gange jeg faktisk har gjort det. Der er en helt særlig stemning og når vejret er godt, er den muntre flok på omkring 25.000 unge mennesker, ikke til at skyde igennem. Jeg tror faktisk ikke, at jeg nogensinde har set Kapsejladsen, men det vist heller ikke det vigtigste. Det er en festdag med musik, nøgenløb og god festivallignende stemning. Jeg anbefaler, at man tager en tur i en af universitets fredagsbarer efterfølgende, fællesskabet er noget helt særligt når alle er beskidte, trætte og forbrændte på næserne.

Kapsejlads.jpg
Billede herfra

Jeg tror, jeg nøjes med en tur i biografen, måske for at se Du forsvinder. Filmen er baseret på Christian Jungersens virkelig gode bog med en frygtelig og frustrerende historie, som jeg håber filmen kan efterkomme. Måske vil jeg tage kæresten med til frokost på Brormands Madstue. Vi går forbi flere gange om ugen og det ser virkelig hyggeligt ud.

… Og så må det også godt blive maj! God fornøjelse!

One thought on “Forårsfornemmelser

Leave a Reply

