Den bedste hjemmelavede scrub

Jeg tror ikke det kommer bag på nogen, at der altid er en eller anden form for røre i andedammen, når det kommer til hudpleje. Igen og igen diskuteres der emner som parfume, parabener, phthalater og der kommer hele tiden flere til. Et af de nye emner der dukker op igen og igen, er mikroplast.

Problemet er, at vi som mennesker har for stort et forbrug af produkter, som indeholder mikroplast, som vi skyller ud med badevandet og som skader naturen. Der er især to syndere der ofte bliver fremhævet som bærer af store mængder mikroplast, det er de kulørte køkkenklude og hudpleje, isærdeleshed i produkter med peelende korn, bedre kendt som scrubs. Jeg er ikke fortaler for forbud og jeg er ikke bange for hverken parabener, parfume eller æteriske olier. Det er der heller ikke nogen grund til, medmindre man er allergiker. Men! Jeg syntes, vi skal passe på naturen og på den jord vi har. Det håber jeg ikke, jeg behøver at løfte pegefingre eller komme med en længere smøre om, for det ved vi jo alle sammen godt.

Det er for nylig kommet frem i en dansk undersøgelse fra Aalborg, at hudpleje og køkkenklude udgør en minimal, for ikke at sige ubetydelig del af problemet. I Danmark er de største syndere derimod skosåler og bildæk, det kan man læse mere om her og her. Men det er helt ny viden og tilbage da hele diskussionen brød ud, kiggede jeg en ekstra gang i skabene. Jeg indså, at alle mine klude til rengøring allerede er skiftet ud med den hjemmestrikkede slags og efter en gennemgang af badeværelseshylden, kunne jeg også konstaterer at den var plastfri. Størstedelen af kornene i mine scrubs bestod af sukker, salt eller abrikoskerner.

Nu nærmer vi os kernen. For selvom jeg ikke er ingrediens forskrækket, så er jeg vild med produkter som er til at gennemskue. Hudpleje giver ofte mest mening for mig, hvis jeg rent faktisk forstår hvad produkterne indeholder. Jeg er klar over, at mange hudpleje brands har store, dyre laboratorier, som selv sammensætter unikke konstruktioner og giver dem nye navne. Men det er bare skønnest, når man ved hvad man får. Jeg bliver en glad lille gris den dag man begynder at kræve, at ingredienslisten på hudpleje skal matche den på madvarer. Jeg vil f.eks. gerne vide, hvor meget salicylsyre en peeling indeholder. For hvis det kun er 0,001% så har jeg jo købt katten i sækken.

Derfor tænkte jeg, at jeg jo bare kunne lave min egen no bullshit scrub. Jeg har gjort det flere gange før, bare til hænderne. Scrub til hænderne er genialt, hvis man nu har virkelig tørre hænder eller man har brugt en farvet hårkur uden et bruge handsker (det sker jævnligt herhjemme).

DSC_0017

Jeg lavede scrubben ud fra hvad der var i køkkenskabene:

  • 30 g malet kaffe (frisk! Brugt kaffegrums dufter ikke så godt og rådner hurtigt)
  • 20 g brun farin
  • 15 g lys sukker (jeg har brugt rørsukker)
  • Ca. halvanden spsk smeltet kokosolie

Jeg tilføjede den lyse sukker fordi jeg gerne ville have farvespil (til dem der går op i den slags) og fordi kornene er en smule skarpere end i farin. Man kan også bruge salt, men hvis man har små rifter er det ikke sjovt. Desuden opløses sukkeret når det masseres på huden. Vil man have en kraftigere scrub, kan man bruge abrikoskernemel.

Efter det hele var rørt sammen smed jeg det i køleskabet og skal altså lige advare om, at det bliver helt hårdt pga. kokosolien. Jeg har nærmest revet det med en gaffel, men så er konsistensen også rigtig god. Hvis man hellere vil have en mere flydende scrub, kan man skifte kokosolie ud med mandelolie. Hele herligheden dufter af brownie, men man kan evt. tilføje et par dråber citrus aroma.

Hvis man dropper kaffen og kun bruger lys sukker slipper man for den lidt tunge duft, her ville jeg tilføje citron for at få en friskere scrub. Gør man det skal man dog være ekstra opmærksom på holdbarheden.

Kokosolien smelter jo så snart den varmes op, så scrubben fungerer både på tør og fugtet hud. Jeg bruger den på hele kroppen inklusiv hænder, fødder og ansigt. Den fjerner alle døde hudceller, gør huden helt blød og glødende, og så kan jeg springe bodylotion over, for huden bliver godt mættet af olien. Den er perfekt før en manicure og er man typen som farver hår hjemme, kan man bruge den i hårgrænsen for at fjerne farve fra huden.

God fornøjelse og god mandag!

DSC_0009.JPG

 

One thought on “Den bedste hjemmelavede scrub

Leave a Reply

