Hvilken dagcreme skal jeg vælge?

Det kan være en stor opgave, at vælge den rigtige dagcreme, når markedet for hudpleje er så stort som det er. For de fleste virker det uoverskueligt og mange falder derfor i en fælde, hvor de bruger for mange penge eller ender med et produkt, som de ikke er tilfredse med.

Hvilken hudtype har jeg?

Det kan også være svært at sætte ord på, hvad det er man gerne vil have, når man først står foran ekspedienten. Derfor kan det være en god idé at gøre sig nogle tanker om forventninger til pris, effekt og indhold inden man går ned og beder om hjælp. Er der noget man ikke kan tåle? En bestemt konsistens man ikke bryder sig om eller specifikke mærker, man af forskellige årsager gerne vil undgå? Det kan være en god idé at skrive disse ting ned, så man ikke bruger tid på at finde et produkt og så i sidste øjeblik kommer i tanke om, at det forresten også skal være parfumefrit eller økologisk. I nogle tilfælde vil det betyde, at man skal starte forfra. Skriv derfor dine vigtigste behov ned.

De fleste ekspedienter vil spørge til, hvilken hudtype man har. Det er ikke fordi de er uvidende, men det kan være svært at se, hvis man kommer og har skjult huden under en frisk makeup. Det kan også være, at de godt kan se det, men gerne vil have en idé om, hvilke behov du fokuserer på. Det kan til gengæld være svært at sige specifikt, hvilken hudtype man er. Først og fremmest vil jeg lige sige, at “normal” hud er lidt en skrøne. Alle hudtyper har særlige træk. En “normal” hud, må være en hud der har lidt af det hele og derfor også har flere behov, som kan være sværere at ramme.

Man vil kunne finde frem til sin hudtype ved at se sig i spejlet. Har man hud der bliver fedtet i løbet af dagen? Har man tendens til rødmen?  Eller tørre pletter? Hud der føles stram efter rens? Det er disse ting, ekspedienten gerne vil vide, for det kan sige rigtig meget om de forskellige behov ens hud har. Jeg har forsøgt at sammensætte en liste med forskellige behov og hudtyper, samt hvilke typer dagcreme der passer til de enkelte.

Inden du køber dagcreme:

  1. Hvad er mine bekymringer? Og hvad vejer tungest?
  2. Skal det være parfumefrit, økologisk eller noget helt tredje? Har du en allergi der skal tages højde for?
  3. Hvad er din max pris? Sæt en grænse hjemmefra, så er det nemmere at holde fast i, fremfor at komme ind med et helt åbent budget og risikere at betale mere end man egentlig havde lyst til.
Hvilken creme skal man vælge til…
Tør hud

Der er selvfølgelig rigtig mange grader af tør hud og derfor kan man ikke bare sige, at en tør hud kræver en fed creme. Der kan også være forskel på, om man har tør hud, der savner fugt eller en tør hud, der savner fedt. Der er desværre ikke en formel der fortæller, hvad man har behov for, så tricket her er at prøve sig frem.

Når man har tør hud, skal man selvsagt holde sig fra udtørrende produkter. Derfor er produkter, der indeholder store koncentrationer af alkohol, ikke en god idé. De værste syndere er ofte skin tonic eller tonere, men de findes også i milde, alkoholfrie versioner. Også de helt lette gele-cremer indeholder ofte store mængder alkohol. Læs på indholdslisten. Jo højere oppe et produkt står på listen, jo mere af det indeholder cremen.

Hvis man finder en creme, som man er glad for og som opfylder ens ønsker i forhold til konsistens, parfume, økologi o.l., men den ikke giver helt nok i forhold til ens tørre hud, kan det være en idé at tilføje nogle dråber olie til cremen. Jeg har tidligere skrevet om olie her.

Dagcreme til tør hud:

La Roche Posay tør og sart hud
Sart hud (ofte de samme hudtyper som har rødmen)

En sart hud kan både være tør og fedtet, men samtidig kan den være rød, irriteret og kløende. Her er det virkelig vigtig at vælge produkter, som virker beroligende og irritations-dæmpende. Den sarte hud bryder sig kun sjældent om æteriske olier, parfume og for høje koncentrationer af syre.

Løsningen kan være at fokusere på produkter uden parfume, men som indeholder kamille, aloe vera eller lignende. I forhold til konsistensen, er det forskelligt hvor fed en creme man kan have behov for, men har man sart hud skal man holde sig fra de helt lette konsistenser som gele, da man opnår denne konsistens ved at tilsætte alkohol og det er ikke godt til den sarte hud.

Man skal bruge solfaktor til alle hudtyper, året rundt, men det er især vigtigt for den sarte hud, da den kan være tyndere og mere modtagelig for de skrappe stråler.

Både den sarte og den tørre hud kan klare sig uden sæbe og vand. Det kan være en fordel at rense med rensemælk og lignende vandfri produkter. Desuden kan man fint nøjes med, at rense huden om aftenen.

Dagcreme til sart hud:

 

La Roche Posay Kombineret hud

Kombineret hud (både tør og fedtet):

Jeg tror, at de fleste har en kombineret hud på den ene eller anden måde. Selv har jeg fedtet hud i t-zonen, men alligevel kan huden føles stram og ubehagelig, hvis ikke jeg får creme på umiddelbart efter rens. Samtidig er huden omkring mine kæber mere sart end resten af ansigtet. Det er her jeg får udbrud, hvis jeg bruger noget, jeg ikke kan tåle eller er stresset.

Jeg fokuserer min hudpleje på det problem, der fylder mest. Min hudpleje er derfor fokuseret på fedtet hud. Min hud er olieret og derfor tilføjer jeg ikke mere olie, til gengæld skal der fugt til for at skabe balance og holde huden på mine kinder gennemfugtet.

Var jeg mere sart eller tør end fedtet, ville jeg bruge en federe creme i stort set hele ansigtet, men bruge en matterende creme eller lotion i t-zonen.

Dagcreme til kombineret hud:

 

La Roche Posay Uren og fedtet hud

Fedtet hud

Det er vigtigt at forstå, at fedtet hud er noget man har. Det er genetisk og man kan ikke spise sig til det. Kroppen og huden er smart indrettet, og forberedt på angreb. Går man til angreb på kroppen, går den i forsvar. Med det mener jeg, at hvis man bruger skrappe midler til at fjerne fedt fra huden og i processen affedter eller udtørrer huden, så vil den straks producere mere fedt og på den måde gør man problemet værre.

Hudens talgproduktion aktiveres hver 8. time og derfor bør man rense huden både morgen og aften. Derudover skal man huske, at det man ønsker, er en hud i balance, så man skal sørge for at tilføje huden fugt og ikke fedt, så ingen olie, men gerne creme i form af en let lotion eller en gele. Desuden vil de fleste med fedtet hud også opleve, at silikonefri produkter gør en positiv forskel for den fedtede hud. Derimod kan en matterende creme gøre mere for hudens udseende, især hvis man bruger make-up over.

Også den fedtede hud er glad for aloe vera, som virker desinficerende.

Dagcreme til fedtet hud:

Uren hud

Netop denne hudtype kan have mange forskellige årsager. Har man uren hud som voksen, er det som ofte hormonelt. Det vil sige, at det kan opstå, også selvom man er god til at rense og pleje sin hud. Det kan betyde, at det kan ses i huden hvis man er stresset, er gravid, har menstruation eller det kan stamme fra forskellige lægemidler (blandt andet binyrebarkhormon). Det kan også være fordi man bruger make-up med for højt et olie indhold, ikke får renset ordentlig af eller spiser forkert.

Hvis man oplever, at man konstant har urenheder som ligger dybt, er store og smertefulde, eller spreder sig over et meget stort område, så skal man opsøge sin læge. Så er der nemlig en mulighed for, at det er akne og ikke bare urenheder. I sådan et tilfælde kan det kan gøre mere skade end gavn, hvis man behandler huden forkert.

Det er også meget udbredt, at man går hårdere til den urene hud end den fedtede, men i virkeligheden skal den behandles mindst ligeså nænsomt. Hvis man har udbrud, er det bedre, at rense forsigtigt, holde sig fra scrubbecremer og bruge en creme, som desinficerer og beroliger. Også den urene hud har godt af fugt i form af lotion.

Jeg har selv haft fingrene i de fleste af produkterne til den kombinerede, den fedtede og den urene hud, da de i forskellige perioder har passet til mig. Det er produkter jeg har haft gode erfaringer med og gerne anbefaler til andre. Produkterne til tør og sart hud er produkter fra mærker, som jeg har tillid til og som jeg på baggrund af indhold og anmeldelser godt tør anbefale. Det er blot et lidt udpluk af de gode dagcremer der findes. Alligevel kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at afprøve en ny creme på sin egen hud. Bed om en prøve hos forhandleren, så du kan bruge den i et par dage og få en fornemmelse af, om det er den rigtige. Det er så forskelligt, hvad man kan tåle, hvad der virker bedst og hvad man synes om. En creme kan sagten være den bedste på papiret uden at være den, du synes bedst om.

Jeg håber, denne lille guide kan være en hjælp, så I kan målrette jeres køb, næste gang skal I skal vælge en ny dagcreme.

Alle billeder er lånt fra La Roche Posay

One thought on “Hvilken dagcreme skal jeg vælge?

Leave a Reply

