Tør vs fedtet hud

Fedt eller fugt?

Dem der læser med på min Facebook-side så måske, at jeg i går skrev at bloggen har holdt en ufrivillig pause. Det kommer sig af, at jeg har fået en meget pæn karakter for mit speciale og derfor har måtte melde mig ledig og som følge der af, er blevet sparket ud af SU-systemet og derfor, ganske uventet, har været mere økonomisk på røven end jeg har været siden jeg gik i gymnasiet. Jeg har selvfølgelig taget mig sikkerhedsforanstaltninger, da jeg ikke var helt uvidende om at den slags kan ske, men det har alligevel kostet mange lange ventekøer til telefonsystemer med forladte kontorer i den anden ende, da alle åbenbart er gået på sommerferie. Så, derfor den pludselig tavshed, nu burde der være styr på alting og jeg skal nok indfinde mig på mere regulær basis.

Jeg vil skrive lidt om både tør og fedtet hud, og hvad man blandt andet kan gøre ved det. Da jeg stod i Matas mødte jeg stort set aldrig en kunde, som var 100% balanceret i sin hudtype. Størstedelen er en kombination af fedtet t-zone (pande, næse, hage) og tørre kinder, eller også kæmpede de med fedtet hud, som jeg også selv gør, eller helt tør og til tider sart hud. Ingen af delene er behagelige, til gengæld er alle tre besværlige når det kommer til make-up.

De fleste der kom og klagede over fedtet hud, efterspurgte sæber så de kunne få “renset i bund”, mens dem med tør hud næsten ikke ville rense, men til gengæld gerne ville have creme så fed som locobase eller “ren fugt”. Det virker også som de indlysende valg, men tit kan disse valg fører til yderligere problemer.

Tør hud

Har man tør hud, kan det være en rigtig god idé at skifte sin rensesæbe ud med en rensemælk eller renseolie. Sæben er med til at fjerne fedtet fra huden og virker udtørrende, især fordi sæben kun fungerer sammen med vand, derfor kan det føles bedre at bruge et produkt, hvor vand ikke er nødvendigt. Bruger man skin tonic kan man med fordel skifte denne ud med en fugtmist. Jeg kan anbefale den fra Karmameju. Fugtmisten sprayer man på efter man har renset, den tilfører fugt, men gør også det nemmere at trænge ind for den efterfølgende hudpleje. Derfor kan man også bruge en fugtmist på fedtet hud, da disse sjældent indeholder olie. Har man tør hud behøver man ikke rense sit ansigtet mere end en gang dagligt, gør det om aftenen, så al dagens støv, snavs, make-up og solfiltre ikke kommer med i seng.

Tør hud

Billede herfra

Mange tror, at de skal have en “ren fugt”, men det kan for eksempel ikke anbefales at vælge en gele-creme. For at få den lette konsistens tilsættes der alkohol, som virker udtørrende på huden. Det er ikke en fordel på den tørre hud. I stedet bør man vælge en “almindelig” creme, med almindelig mener jeg ikke en gele, men heller ikke en af de helt fede, som nærmest skal trækkes hen over huden, så kan man evt. bruge en fugtserum under. Hvis man hovedsageligt har tør hud, men stadig er fedtet hen over næsen eller i panden, kan man enten blande en dråbe olie i sin dagcreme eller man kan nøjes med at smøre en dråbe olie ud på kinderne. Når olien ligger øverste i hudplejen forsegler den og holder på fugten.

Man skal prøve sig lidt frem, får man fingrene i en alt for fed creme kan man risikere at porerne stopper til og så sidder man tilbage med tør hud og hudorme eller urenheder.

Jeg har skrevet lidt om gode olier her. Derudover kan man med fordel bruge en fugtmaske et par gange om ugen, det kunne være en af de super populære sheet masks.

Fedtet hud

Har man fedtet hud skal man helt sikkert rense to gange om dagen. Huden producerer fedt hver 8. time og derfor vil det også være en god idé at rense huden af om morgenen. De fleste med fedtet hud vil sagtens kunne bruge rens der indeholder sæbe og skin tonic og fugtpleje der indeholder alkohol, men alt med måde. Stripper man huden for al dens naturlige fedt, vil den gå i forsvar og begynde at producere mere endnu, og så har man balladen. Den bedste måde at finde ud af, hvad man kan tåle er at prøve sig lidt. Jeg anbefaler dog at man bruger en mild rensesæbe og så føler efter, om der er behov for skin tonic. Jeg har selv super hårdfør hud, som uden problemer tåler alkohol og sæbe, men det er meget forskelligt.

body-oil-drop.png

Den største fejl man kan begå med sin fedtet hud, er at tro, at den kan klare sig uden fugt. En gennemfugtet hud ser friskere og sundere ud, og man kan altså godt udtørre eller ligefrem dehydrere sin hud, selvom man har rigeligt med naturligt fedtstof. Jeg har opdaget, at jeg sagtens kan bruge en almindelig fugtighedscreme, da min hud har brug for mere jo ældre jeg bliver. De lette geleer med alkohol føles skønt på huden først, især hvis de køler lidt, men i efter ganske kort tid kan jeg igen mærke, at min hud er tørstig. Har man meget fedtet hud, kan en led lotion være rigeligt.

Rigtig mange oplever, at har man fedtet hud, så kæmper man også med urenheder. Det kan være en god idé at bruge en peeling, som Pudderdaasernes T-zone peeling. Den er meget mild, kan bruges om dagen og modvirker hudorme, akne og mindsker porerne. Den koster 195 kr. og kan købes hos Matas.

For at gøre det bedste for min hud, bruger jeg Beauté Pacifiques Super 3 Booster. Den virker nedsættende på produktionen af fedt og forebygger urenheder, samtidig med at den virker på ar og solskader. I kan læse mere om den her, jeg har brugt den i flere år on/off og syntes den er alle pengene værd, især fordi den er drøj i brug.

Også dem med fedtet hud vil drage fordel af, at bruge en maske et par gange om ugen. Man kan fordel vælge en dybderensende maske, Origins har en med kul, som er en af mine favoritter. Man kan sagtens bruge scrub på fedtet hud, men ikke hvis man har større urenheder, da man risikerer bare at sprede det rundt i ansigtet og lave sår, når det i stedet har behov for at hele.

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt hudens fugtbalance har betydning, kan jeg fortælle at huden ser ældre ud, når ikke den er gennemfugtet. Rynker fremstår tydeligere og huden kommere nemmere til at virke slap og grå i udtrykket. Det er værd at tænke over.

 

Leave a Reply

