Underholdning på regnvejrsdage

Jeg har fri i dag og havde derfor bestemt mig for, at jeg skulle spise morgenmad med min kæreste og så gå en lang tur efterfulgt af vinduesshopping og måske en stor cappucino. Men det regner. Meget. Så jeg bliver bare her og eftersom at vejrudsigten lover 7 dage med mere regn, tænkte jeg at lidt tips til underholdning eller i hvert fald tidsfordriv på renvejrsdage var på sin plads.

Morgenmad!

Hvis man alligevel ikke har travlt, kan man lige så godt tage sig tid til at lave en lækker morgenmad og starte dagen godt. Her har den stået på nanacakes (det er bananpandekager, men det kalder vi dem af uforklarlige årsager ikke herhjemme).

Nanacakes – mængden variere efter hvor store og hvor tykke man vil have dem, men denne opskrift er nok til at vi begge bliver mætte og mere til.

  • 3-4 mosede bananer (afhænger af størrelsen)
  • Æg – enten ligeså mange æg som bananer, men gerne et ekstra.
  • Vanilje – 1 tsk. kan gøre det, men jeg er ikke typen der begrænser mig.
  • 2 dl. havregryn (både grove og fine kan bruges) blødet op med meget lidt mælk.
  • 1-2 spsk. mel. Jeg ved godt, at skal de være helt sunde så lader man melet være, men de holder bare bedre med og der skal næsten ingenting til!

Hvis man er smart, så massere man bananerne mens de stadig er i skrællen, det er meget hurtigere end at gaffelmose dem hele. Når de er så flydende som man vil have dem (jeg foretrækker at være fri for bananklumper) pisker man æggene i sammen med vanilje. Herefter tilsættes havregryn og til sidst sætter man konsistensen med mel.

Hvis man har lyst, kan man tilsætte kokosmel, hakket chokolade eller evt. kakao.

De steges på panden, gerne i kokosolie og holdes varme i ovnen på ca.  125 grader mens man bager resten færdig. I får ikke billeder, for de er hurtigt spist og selvom jeg er rimeligt ferm, så syntes jeg ikke de er særligt æstetiske.

Spis med frisk frugt, syltetøj, nutella (så smager det af banankage, win!), skyr eller hvad man nu ellers har lyst til.

Læs en bog

For mig kalder regnvejrsdage bare på en god bog, en stor kop the eller kaffe og måske et bare varme sokker. Jeg har allerede smidt et par anbefalinger til beautyrelateret læsning her.

Hudbøger

Jeg har en ret omfattende bogsamling og jeg ved at læsning afhænger af humær, men to gode bude på regnvejrslæsning kunne være:

Joel Dicker “The Truth about the Harry Quebert Affair” (2012). Det er en historie om en forbrydelse, men det er også en kærlighedshistorie og det er en virkelig flot skrevet og spændende roman. Det er schweiziske Joel Dickers debut og den fortjener at blive læst, uanset om man gør det på dansk, engelsk eller fransk. Netop denne bog kan købes overalt i Madrid, selv i købmanden overfor hotel lå den på disken.

Fra bagsiden: August 30, 1975: the day fifteen-year-old Nora Kellergan is glimpsed fleeing through the woods, never to be heard from again: the day Somserset, New Hampsire, lost its innocence.

Thirty-three years later, Marcus Goldman, a succesful young novelist, visits Somerset to see his mentor, Harry Quebert, one of the country’s most respected writers, and to find a cure for his writer’s block as his publisher’s deadline looms. But Marcus’s plans are violently upended when Harry is suddenly and sensationally implicated in the cold-case murder of Nora Kellergan – whom he admits, he had an affair with. As the national media convicts Harry, Marcus launches his own investigation, following a trail of clues through his mentor’s books, the backwoods ans isolated beaches of New Hampshire, and the hidden history of Somerset’s citizens and the man they hold most dear.

Den kan købes på engelsk her og dansk her.

Regvejrsbøger
Billeder fra Saxo.com

Caitlin Moran “How to be a Woman” (2012). Det her er den sjoveste bog, jeg har virkelig grinet meget mens jeg har læst og har læst mange passager flere gange for mig selv eller højt for min kæreste. Bogen handler om at være kvinde og om at være feminist, og om at have ret til at være det i vores moderne samfund. Bogen bygger på fortællinger fra Morans eget liv og det er både pinligt, underholdende og rørende, men uden at det nogensinde underspiller budskabet eller gør det mindre værd. Det er let læsning med et tungt og uimodståeligt budskab.

Fra bagsiden: “It’s a good time to be a woman: we have the vote and the Pill, and we haven’t been burnt as witches since 1727. However, a few nagging questions do remain… Why are we supposed to get Brazilians? Should we use Botox? Do men secretly hate us? And why does everyone ask when you’re going to have a baby?” Part memoir, part rant, Caitlin Moran answers the questions that every modern woman is asking.

Bogen findes også på dansk, men da jeg kun har læst den på originalsprog, kan jeg ikke garantere hvor godt humoren er oversat. Den kan købes på engelsk her og dansk her.

Pas på Netflix fælden

Jeg kan godt forstå, at i gråvejr kalder sofaen og Netflix på en og de er lokkende og overbevisende, men! Det skal regne i en uge og falder man først i Netflix fælden, kan det være svært at hive sig selv op. Man kommer nemt til at bruge mange timer, når det ene afsnit hurtigt erstatter det næste, men problemet er, at de mange timer foran skærmen både er dårlig for huden, men også for kroppen som bliver træt og dvask, men også for hjernen, som ikke bliver tilstrækkeligt aktiveret. Et godt tip kan være, at se noget der udfordrer eller beriger, fremfor bare at underholde.

Sæt serierne lidt på pausen og se for eksempel en TED-talk. TED står for Think, Exchange, Debate og på deres hjemmeside kan man finde et kæmpe bibliotek med taler og foredrag om tusind forskellige ting, der er noget for enhver smag. En af mine favoritter er Amy Cuddy der taler om, hvordan man kan ændre sit sind ved at ændre sit kropssprog, den kan man se her.Derudover var jeg så betaget af Logan LaPlante, han er 13 år gammel og når han bliver voksen, vil han gerne være glad og sund, ham kan man lære lidt af her.

TED.PNG
Billede fra TED.com

Ellers kan man se nærmere på de mange talks her, så kan man selv vælge emne, sprog og hvor længe man gerne vil underholdes.

Biotur

Har man fået ø-kuller og har behov for at komme udenfor hjemmets fire vægge, kan man jo tage i biografen. Jeg har en kæmpe svaghed for biograf-popcorn og bland-selv slik, desuden er der bare noget over at sidde i mørket og ikke have mulighed for andet end at læne sig tilbage og følge med. Ingen forstyrrelser eller pauser.

Skulle jeg vælge, ville jeg enten gå ind og se Independence Day: Resurgence. Den første film var virkelig god underholdning og jeg er spændt på at se, om Liam Hemsworth kan bære arven efter Will Smith. Man kan passende se etteren hjemmefra. Det store lærred er fyldt med sequels denne sommer og et andet godt bud er Alice Through The Looking Glass, den er nok ikke for alle, men jeg elsker universet og selvom jeg ofte føler, at Johnny Depp er gået i tomgang og spiller den samme karakter i forskellige kostumer, så syntes jeg han er den perfekte hattemager. Den sidste film på listen er også en to’er, men en uhyggelig en af slags; The Conjouring 2. Den første film var en af de bedste gys jeg har set i lang tid, så jeg tør næsten ikke håbe på at to’eren kan gøre det lige så godt, når nu vi taler om en genre der drukner i B-film og det der er værre.

Regnvejrs bio
Billeder fra kino.dk

Derudover kan jeg anbefale en tur på Aros for at se Robert Mapplethorpes fantastiske fotoudstilling og kan man ikke få nok, så går filmen om ham også i udvalgte biografer. Der er lønningsdag i morgen, så man kan passende tage et kig på de mange udsalg på diverse webshops. Jeg kan anbefale et kig hos Ellos som har -30% på udsalget inklusiv brands med koden 335732 eller Asos, hvis man går op og vælger pund i højre hjørne bliver udsalget lige det billigere, da pundet er faldet i værdi efter Brexit og i går lå på under 9!

God regnvejrsuge til jer alle

Skriv en kommentar