Om Kina-køb og barbarisk hudpleje

Min søster sendte mig for nylig en snap med et billede af en Dermaroller og teksten “Må lide for skønheden”. Jeg svarede begejstret tilbage, da jeg selv har en, som jeg bruger jævnligt. Fem minutter senere samlede jeg telefonen op igen, jeg er nemlig ikke alene om at have en forkærlighed for billige finurligheder fra Asien; “Søs, Kina-køb er et no-go!” Og ganske rigtigt, kort efter svarer hun “Sidder ellers lige og kigger på eBay”.

Men hvorfor betyder det egentlig noget? For at rigtigt kunne besvare det spørgsmål, er jeg nødt til at forklare hvad en dermaroller er for en størrelse.

Hvad kan den så?

Dermarolleren er et værktøj til mere dybdegående hudpleje. Det ligner en lille malerrulle med små nåle i stedet for børster. Efter man har renset sin hud grundigt og desinficeret sin nålerulle kører man den hen over huden, først fra hårgrænse til hagen og derefter på tværs hen over ansigtet. Man skal ikke trykke til, men rullen skal ligge fast mod huden. Det er meningen den skal lave små huller i hudens overflade. Det gør ikke ondt, men det er selvsagt en stikkende fornemmelse, som kræver tilvænning.

RollerSilver
Billedet er lånt fra dermaday.dks hjemmeside

Det lyder måske barbarisk, men huden er ikke så kvik. Hvis ikke man skubber lidt til den, bliver den doven og lader ting hobe sig op. Hvis man derimod giver den lidt modstand, så vågner den og bliver kampklar. Det samme sker når man bruger en scrub på sin hud, man fjerner de døde hudceller og sender en besked til huden om, at den skal regenerer og skabe nye, glødende celler.

Når man skrubber, gør man det på overfladen, uanset om man bruger en elektronisk børste, en maske eller en almindelig vaskeklud. Dermarolleren går længere ned. De små huller er hverken dybe eller brede nok til at skabe ar, men det er alligevel nok til, at huden går i gang med en healingsproces. Dette er især en fordel hvis man kæmper med små urenheder (aldrig aktiv acne), tørre pletter, ar, strækmærker eller rynker. De små huller i huden er også en måde hvorpå man kan få sin hudpleje længere ned.

How to?

Det er vigtigt at være opmærksom på, at huden godt kan blive tør og stram efter sådan en omgang. Derfor er en fed creme og evt. en olie en god idé, så får huden noget at arbejde med og tørrer ikke ud. Desuden anbefales det, at man ikke bruger makeup og solcreme i 24 timer efter. Man har ikke lyst til at tilstoppe huden med solfiltre og produkter med f.eks. silikone.

Når jeg selv ruller, gør jeg det om aftenen inden sengetid, da huden godt kan blive rød. Jeg sørger for, at fjerne alt makeup. Derefter renser jeg med en mild sæbe, lige nu bruger jeg Rudolph Cares renseskum.

Inden jeg går i gang med rullen, sørger jeg for at den er desinficeret med klorhexidin og dryppet grundigt af. Man kan købe renseprodukter specielt til rullen, men man kan også bare købe klorhexidin hos Matas eller på apoteket.

Efter jeg har rullet smører jeg et tyndt lag af Pudderdåsernes T-zone Peeling på. Det er et syrebehandlingsprodukt og det kan bruges af alle, men hvis ikke man bruger det normalt, så skal man nok ikke afprøve det første gang i forbindelse med dermarolleren. Hellere gå langsomt frem. Herefter bruger jeg Beauté Pacifiques Super3 Booster. Det er den natcreme jeg altid bruger og derfor ikke et problem for mig, men det er et A-vitamin produkt, som huden skal vænne sig til og altså heller ikke noget man skal prøve første gang sammen med sin rulle.

DSC_0515.JPG

Jeg slutter af med Ole Henriksens Pure Truth Youth Activating Oil. Jeg varmer altid min olie godt op i hænderne inden jeg trykker den ind mod huden. Den er det fedeste af mine produkter og kommer derfor på til sidst.

Virker det?

Jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer og jeg kan se en forbedring i huden allerede dagen efter jeg har brugt dermarolleren. Den mindsker de ar jeg har efter urenheder og huden føles mere mættet og gennemfugtet, så alle de små tørre pletter forsvinder. De produkter jeg bruger, kommer mere til sin ret og jeg kan rent faktisk se effekten, da mine porer formindskes og huden får en friskere glød. Når jeg husker det, bruger jeg den to til tre gange om ugen, men ellers gør jeg det efter behov.

Hvor kan den købes?

Da jeg i sin tid købte min dermaroller, havde jeg kig på forskellige forhandlere. Det er en god idé at vælge en pålidelig forhandler, så man er sikker på at produktet er sterilt, når det ankommer. En dermaroller skal være lavet af kirurgisk stål, så den ikke ruster.

Jeg endte med at købe fra Dermaday.dk. De har en meget overskuelig hjemmeside og gode priser, men vigtigst af alt, så har de gode forklaringer og råd, og så arbejder der de sødeste mennesker i deres kundeservice. Jeg anbefaler, at man starter med at læse deres dermaroller vejledning her. Det er et godt sted at starte, så man får en god forståelse af, hvad nålene kan og man kan finde ud af, hvad det er man ønsker og hvilke størrelse nåle, man skal have fingrene i. Jeg bruger selv 0,5 mm. nåle, da jeg har ar og solskader, som jeg gerne vil bekæmpe. Har man sart hud, kan 0,3 mm. nåle, være et godt sted at starte.

Et andet alternativ er eksklusive Swiss Clinic. De har en virkelig lækker og professionel hjemmeside. I kan læse mere om deres dermaroller (som var nomineret til Danish Beauty Awards i år) her. Swiss Clinic forhandles nu også hos Matas.

One thought on “Om Kina-køb og barbarisk hudpleje

Skriv et svar

